Fritidsfiskarnas blogg

Om bloggen.

Denna blogg kommer att vara medlemmarnas portal där de själva kan göra inlägg, eller dela med sig av olika tipps som kan göra fisket lite enklare, samt och lägga in fiskerapporter.

Vid frågor skicka mail till: kontakt@fritidsfiskarna.com

Tillbaka till hemsidan:www.fritidsfiskarna.com

Ebro

Rapporter.Skapad av Roberto M. fre, maj 08, 2015 10:48:34
Vad har 2015 bjudit på?

Tyvärr har många tilltänkta satsningar gått i rök detta år, en anledning till detta var den kassa vintern som gjorde att dom efterlängtade röding- och göspassen blev inställda, likaså blev det med den gamla favoriten lake där vi dock hann komma ut några gånger med en hyfsad topp till Gustav på 3460. Sen har det blivit några pass i Svartån och efter id, där jag hade turen att dra en romstinn idhona på 2960!

Sen blev det dags för en vecka i Spanien där vi fiskade med rutinerade Pontus Ingvarsson, som har opererat i området i många år. Fisket föll mig och min resekamrat Johan Almqvist i smaken, ena stunden sitter man och njuter med en kall bira och andra stunden står man och drillar tung fisk! Vi summerade veckan med 13 malar och 14 karpar, topparna på mal blev 46 kilo till mig och Johan knep veckans största karp på 18 kilo! Inga jättar tyvärr även om jag bomma en som mycket väl låg uppåt 60-70 kilo, grym spöböj på den fisken kan jag lova! Men revanschen kommer och jag kommer garanterat åka tillbaka till Ebro, förhoppningsvis snart :)

/JENS

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post84

God jul och gott nytt år

Fiskeläget.Skapad av Jens Gliminger fre, december 19, 2014 17:08:05

... vill jag hälsa er alla! Det har varit lugnt på fiskefronten ett tag nu, några slöpass på laken har avverkats men annars brukar det i sedvanlig maner fisket mattas av så här års för oss metegalningar. Förhoppningsvis kan det bli lite is framöver så det behovet kan tillfredsställas, men i nuläget är det inte mycket som pekar på en lång vinter. Skickar med lite bilder från senhöstens fiske, då en liten ljusglimt är att Gustav lyckades dra en fin abborre på 1640.

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post83

Höstens fisken

Rapporter.Skapad av Jens Gliminger sön, november 09, 2014 13:38:03

Hade sin tidigt bestämt att lägga en ordentlig satsning på abborre, en fisk som man fiskar alldeles för sällan. Därför har Kalmars abborrelokaler känts som ett naturligt val, som år efter år producerar abborrar av grövre kaliber. Första helgen skeddde i Hossmoån och man kan inte säga annat att det blev hellyckat. Flera abborrar över kilot slukade mina mört- och sutaragnade krokar och ett aktivt och fartfyllt fiske utspelade sig. Fick på topparna 1840,1360,1340 och 1220 men även bonusgäddor upp till 6,73! Lyckades även pilla upp ett nytt personbästa på braxen, en grov hane på 5600.

Har även avverkat mindre lyckade pass denna höst, bland annat efter sundets sillar men det är en annan historia. Nästa helg blir det ett nytt frest med Gustav Berg där vi ska utforska Kalmarsund och dess platser, sedan har vi också en tur inbokad på Vandia innan fokuset läggs om till vinterfisket.. Skickar med lite bilder.

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post82

Nytt PB

Rapporter.Skapad av Roberto M. mån, oktober 13, 2014 14:39:09

Jag och minsta dottern Tilda åkte igår ut på en spontanfisketur.

Gissa om det var lyckat?

Tanken var att vi bara skulle ut ett par timmar för att komma ut en stund, då förmiddagsvädret var ett enda ihållande ösregn, så runt 12:30 såg vi att det såg ut som att det skulle avta, så på vinst och förlust åker vi till sjön.

Väl framme vid en av sjöns djuphålor börjar vi leta efter gösar utmed brantens botten, då vi bestämt oss för att bara skulle vertikal fiska. Jag hinner landa 4 stycken mindre gösar runt kilot när jag ser på min SI givare att står en finare fisk på höger sida om båten.
Så jag backar in mot den och mycket riktigt så börjar det att byggas upp ett eko på mitt släpplod 1 meter över botten på 8 meter.

Jag lirkar länge på ekot och låter jiggen göra sin förföriska dans men det händer absolut ingenting och jag driftar ifrån ekot för genast lägga in backen och försöka igen.
Efter 3:e försöket kommer en långsam reaktion på 8 meters djup, där gösen långsamt närmar sig jiggen och sekunden efter kommer det en karate spark till hugg, där mothugget sitter perfekt.

Efter 3 tunga rusningar blir det lugnare och sedan ger den upp och kommer långsamt upp till ytan för att lägga sig på sidan, där det uppenbarar en riktigt fin fisk.

Gösen vägs och mäts snabbt innan den långsamt får återgå till friheten, och ett nytt PB är ett faktum där det gamla rekordet putsades till med 200 gram.

Vikt 8,52Kg, 95 cm lång, tagen på en Westin Slime modell mindre.

//RM

• Kommentarer(3)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post81

Dåligt med rapporter detta året!

Rapporter.Skapad av Roberto M. mån, oktober 13, 2014 10:53:21
Det har varit dåligt med rapporter detta året.

Anledningen till detta beror på att jag har tappat fiske suget dels för att det varit ett dåligt sommarhalvår, men också att denna ständiga jakt på att vågen måste pressas, har resulterat i att det viktigaste med fisket har sinat.

Det viktigaste med fisket för mig är att det skall vara roligt att fiska, och det är denna känslan som sakta men säkert har sinat och ersatts av ett måste.

Så jag beslutade att varva ner med fisket lite, och istället satsa på spontanfiske där jag inte längre planerar mina kommande fiske pass utan att jag gör det när lusten faller in istället.

Så båtfisket kommer inte att ske så frekvent som tidigare, och jag väntar istället på kommande vinter i förhoppning om att istäcket skall lägga sig redan i år.

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post80

Segt med rapporter

Fiskeläget.Skapad av Jens Gliminger tor, augusti 28, 2014 12:59:02
Braxenrace i Hossmo Har varit lugnt med fiske i sommar, värmeböljan drog ner fiskesuget ganska kraftigt. Men har varit iväg till Hossmoån och först och främst jagat en grov sutare. Men även fast det landats en del braxnar och sutare har inte rätt fisk plockat upp mina beten ännu. Lyckades knipa nytt brax- och sutarpb på 5060 respektive 3160. Jakten går vidare, förhoppningsvis blir det även ett gemensamt pass med Roberto framöver!

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post79

Comeback!

Rapporter.Skapad av Jens Gliminger mån, juni 02, 2014 14:14:58

Efter några år av frånvaro från min sida har jag bestämt mig för att göra "comeback" och verka för en aktiv blogg med flitiga rapporter! Denna vår har det fiskats ganska mycket färna och men även blivit några resor bland annat till Dalälven. Vårens bästa fiskar har varit id 2460, färna 2522, sarv 1330, björkna 1021 och lyckades även knipa en unikt stor stäm på 250 gram som innebar min sjunde reggart/ Jens

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post78

Helnessund summering.

Rapporter.Skapad av Roberto M. tis, maj 13, 2014 21:39:44

Sammanfattning.

Denna resa rekommenderas helt klart om man vill prova på att havsfiska i Norge till en förvisso billig peng. Helnessund är ganska så väderkänsligt om man vill fiske ut till havs där de större fiskarna simmar, men det finns alltid möjligheten att fiske i fjorden då man alltid kan hitta någon plats med lä mellan öarna, men då får man räkna med att det blir mängdfiske i barnkammaren.

Fisket kunde variera från djup på 10 meter ner till 50 meter.

Man kan även hyra en guide som körde ut en till de heta områdena som fanns på djupet.

Att maten ingår i resan är helt kanon, då det serveras mat vid bestämda tidpunkter och vid frukosten gör man i ordning sitt lunch paket som man tar med sig på fisket vilket ger mer tid till fisket.

Lagligt får man ta med 15kg rensad fisk från Norge till Sverige, eller en full frigolit låda som samtliga blev tilldelade, så om man packade smart kund man få ner ca20-22 kg rensad fisk.

Samtliga 25 personer som var med på fiskeresan med fiskebussen fick sin beskärda del fisk med sig hem då alla kunde fylla sin kvot.

Arrangörerna var mycket trevliga och välvilliga så ett stort tack till dem.

Topp 3 på resans interna fisketävling på 25 man blev enligt följande.

1: Hälleflundra - 60kg

2: Torsk - 17,5kg

3: Lubb - 4,2kg

Nästa år tar jag dom....

Skitfiske /RM

• Kommentarer(1)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post77

Helnessund dag 7

Rapporter.Skapad av Roberto M. tis, maj 13, 2014 21:30:20

Fredag.

Betydligt bättre väder den sista dagen med näst intill bleke i fjorden, men alldeles för lite tid till att fiska då hemfärden var planerad till 17:00 efter packning och middag. Så det fick bli ett par timmars fiske mellan öarna i fjorden.

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post76

Helnessund dag 6

Rapporter.Skapad av Roberto M. tis, maj 13, 2014 21:24:42

Torsdag.

Ännu sämre väder denna dagen med 12m/s och vindbyar på 16m/s, och åter igen mängdfiske på småtorsk. Pratade med de rutinerade fiskarna som gjorde sitt 6:e år på Helnessund och de sa att det var fösta gången de haft busväder vilket var lite förvånande, annars har det varit näst intill bleke varje dag.

Vi åkte runt lite och la oss på lä sidan på en av öarna för att se om det funkade att fiska sandspätta från land på de sandbankar man kunde komma åt, men det blev inget där heller.

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post75

Helnessund dag 5

Rapporter.Skapad av Roberto M. sön, maj 11, 2014 09:43:55

Onsdag.

Exakt samma väder denna dag också vilket var till en stor besvikelse. Så på efter middagen åkte vertikal grejerna fram för att testa vertikalfisket på torsk. Det var en sjukt rolig upplevelse då man fick lite kamp och motstånd av de torska som krokades. Under ca 2 timmars fiske landade jag ett 40 tal torskar mellan 2-5kg på den större Twin Teez jiggen av färgen Pearl Jam med ett 50 grams huvud, och jag fiskade på djup mellan 10-25 meter. Det högg oavbrutet vid varje släpp och många missades att krokas vid mothugget, men det var bara avvakta och invänta näst hugg som skulle avlösa det föregående. Drillningarna på de lätta grejerna bjuder verkligen på en riktig rolig fiskeupplevelse, kan rekommenderas helt klart.

• Kommentarer(0)//blogg.fritidsfiskarna.com/#post74

Helnessund dag 4

Rapporter.Skapad av Roberto M. sön, maj 11, 2014 00:33:21

Tisdag.

Vädergudarna och Yr hade vänt oss alla ryggen till, för nu kom det sydostliga vindar på 10s/m (14s/m i byarna) vilket rörde upp havet ordentligt och gjorde att endas fjordfiske och lä fiske bakom öarna var möjlig. Det var endast ett fåtal båtar som vågade sig ut på det öppna havet för att fånga större torsk på grund topparna. Själva gjorde vi ett tappert försök men fick vända tillbaka när vattnet började yra in över båten och båten började bli svår att kontrollera i det hårda vädret, samtidigt som två andra i båten satt med hjärtat i halsgropen och skiten i ändtarmsmynningen. Så dagen bedrevs i närområdet där mängder med torsk mellan 1-4 kg kunde landas för att sedan kunna släppas tillbaka.